En el marco de la normalización de relaciones diplomáticas entre Cuba y EEUU, el Septeto Nacional de Cuba se presenta junto a la Orquesta Broadway en Nueva York

1.585

Septeto Nacional de Cuba: ¡Al Rojo Vivo! en Nueva York

¡Al Rojo Vivo! se nombra este espectáculo, en el cual actuarán como artistas invitados el tresero Yadil Guerra y el trompetista Agustín Someillán, pues la alineación cubana no pudo viajar completa debido a problemas con el visado.

Según uno de los integrantes del grupo, el compositor, arreglista y productor Ricardo Oropesa, todavía hay dificultades para lograr un intercambio fluido, por ejemplo, en esta ocasión la embajada estadounidense denegó la visa a tres de los músicos.

El Septeto Nacional de Cuba visitó la Gran Manzana en el verano de 1927 para grabar sus primeros discos y también en 1933, a la Feria Un siglo de progreso de Chicago, donde obtuvieron la medalla de oro.

Ahora, la agrupación figura entre las de mayor tradición «sonera» en la isla caribeña y también cultiva otros géneros como la guajira y el bolero.

Su fundador, Ignacio Piñeiro, ahondó en las más profundas esencias del son -nacido en la región oriental cubana de una fusión de ritmos africanos y canciones de la herencia española- y lo enriqueció tanto en su melodía como en su lírica.

El Septeto Nacional de Cuba está considerado entre los referentes principales del son y posee una amplia discografía que abarca los CD Sin rumba no hay son, Más Cuba libres, Havana Mood, del Son, Hecho en Cuba y Son soneando.En 2013 fueron nominados al Grammy Latino por el doble CD-álbum La Habana tiene son.

Su más reciente placa, El más grande y Universal (Bis Music), incluye 14 temas y sale a la venta en marzo, aunque ya puede ser adquirido en versión digital en varias plataformas de Internet.
Visto 98 veces

Publicado por CubaSí

¡Música al rojo vivo con el Septeto Nacional de Cuba!

Desde La Habana vienen con mucha azúcar, candela, ron, y, claro, son. Es el Septeto Nacional de Cuba y este sábado 16 de enero se presenta en Lehman Center de El Bronx. A primera hora, el saladito lo pondrá la popular Orquesta Broadway de nuestra ciudad.

Fundado en 1927 por el legendario compositor Ignacio Piñeiro Martínez (“Esas no son cubanas”) el Septeto Nacional de Cuba es considerado entre los referentes principales del Son, el género nacido en la región oriental de la isla que, tras fusionar los ritmos africanos y las canciones de la herencia española (Cuba fue la última colonia de España en América), desde las plantaciones de café y caña se diseminó por el mundo. Para cantar el son, hay que llevarlo en el corazón, dice uno de sus hits, y eso precisamente es la consigna del grupo y en Nueva York no será la excepción.

De hecho, no es la primera vez que el grupo visita la Gran Manzana. Los de Piñeiro llegaron “en el verano de 1927 para grabar sus primeros discos y también en 1933, a la Feria ‘Un siglo de progreso’ de Chicago donde obtuvieron la medalla de oro. Trascurrieron desde esa fecha setenta y seis años para que otra generación de músicos del Septeto Nacional llegaran a EEUU. Fue en 2009, y desde entonces con regularidad hemos estado presentes. Si se normalizaran totalmente las relaciones entre nuestras dos naciones, sería más fácil y frecuente nuestra presencia”, señala Ricardo R. Oropesa Fernández, uno de los integrantes del grupo y quien habló desde La Habana en la previa al concierto en El Bronx.

Una agrupación histórica

La discografía del Septeto es de alta gama, extensa e incluye álbums clásicos como “Sin rumba no hay son”, “Más Cuba libres”, “Havana Mood”, “Poetas del Son”, “Clásicos del Son”, “Hecho en Cuba”, “Son soneando” y “Entre preciosas palmeras”, por citar algunos. En 2013 fueron nominados al Grammy Latino por el doble cd-álbum “La Habana tiene son“.

Su más reciente placa, “El más grande y Universal” (Bis Music) incluye 14 temas y sale a la venta en marzo, “aunque ya puede ser adquirido en versión digital en las redes”, señala Oropesa Fernández.

El maestro Piñeiro Martínez falleció en 1969 pero todos coinciden que “es como la estrella polar que guía a nuestros músicos, en el universo musical de Cuba, en el 127 aniversario de su nacimiento, continúa vigente por el sendero glorioso de la música cubana. Él nos dejó como enseñanza que el son es lo más sublime para el alma divertir”, agrega Oropesa sin ocultar la admiración por el ex líder del grupo.

A través de las décadas, la banda, bien atinada, ha podido renovarse pero siempre conservando la herencia y sello del “Poeta del Son”, como llaman a Piñeiro.

Cuba-Estados Unidos

Con el nuevo escenario político y las posibilidades reales para que los artistas, sobre todo los de la isla, se presenten en vivo en ambas orillas, Oropesa, que además de compositor, arreglista y productor también es autor del libro “La Habana tiene su son”, señala: “Por ahora existen dificultades reales que dificultan un intercambio fluido, tal es el caso que en esta ocasión viajaremos el próximo día 14 enero sin tres integrantes de la agrupación pues Rubén, tresista, Adalberto, trompetista y Lázaro, voz y representante, no fueron visados por la Embajada en La Habana para viajar en esta oportunidad.

Pero la mano solidaria de músicos en Estados Unidos como Yadil Guerra, tresero y Agustín Someillán, trompeta, actuarán como invitados junto a nuestra agrupación para que el público que nos espera no se priven de escuchar al Septeto Nacional de Cuba Ignacio Piñeiro”.

AQUÍ TIENES LOS DETALLES

Septeto Nacional de Cuba Ignacio Piñeiro. Invitados: Orquesta Broadway

Dónde: Concert Hall, Lehman Center, 250 Bedford Park Blvd W, Bronx

Hora: 8:00pm

Boletos: $45, $55, $60

Subway: líneas 4 o D hasta la estación Bedford Park Blvd.

Informes: lehmancenter.org

Publicado en El Diario NY

Septeto Nacional & Orquesta Broadway Honoring «Chocolate»

Special concert to honor the legacy of the great Cuban trumpeter Alfredo «Chocolate» Armenteros

Lehman Center for the Performing Arts is proud to present the legendary champion of Cuban son SEPTETO NACIONAL DE CUBA IGNACIO PIÑEIRO and the longest running charanga band outside of Cuba ORQUESTA BROADWAY on Saturday, January 16th, 2016 at 8pm for a special concert to honor the legacy of the great Cuban trumpeter Alfredo «Chocolate» Armenteros. Septeto Nacional de Cuba, formed in 1927 by Ignacio Piñeiro, are the paragon interpreters of son cubano, a style of music and dance that originated in Cuba and gained worldwide popularity in the 1930s. The always-in-demand New York based Orquesta Broadway is celebrating more than 50 years as one of the most popular charanga-style bands, a form of Cuban dance music, first popularized in the 1940s that combines classical musical instruments with African rhythms. Produced by Leo Tizol.

ALFREDO «CHOCOLATE» ARMENTEROS, the multi-talented trumpet player, composer, arranger and producer, passed away at the age of 87 on January 6, 2016. Born in Cuba in 1928, Armenteros began playing trumpet as a child and had his recording debut with René Alvarez’s Conjunto Los Astros in 1947. He performed with the originators of Cuban salsa including Arsenio Rodriguez, Septeto Habanero, Sonora Matancera and Machito’s Afro-Cubans Band. In 1957, Chocolate backed up Nat King Cole at Cuba’s famous Tropicana Nightclub and performed on his 1958 recording Cole Español. After moving to New York City shortly there after, he went on to perform with Cesar Concepción, Tito Puente, Tito Rodríguez, Chico O’Farrill, Ismael Rivera, Cachao, Eddie Palmieri, Johnny Pacheco, Wynton Marsalis and Celia Cruz among many others. For the last five years, he has been recording and performing with Zon del Barrio and most recently his virtuoso trumpet can be heard backing up Gloria Estefan and Gilberto Santarosa. In 2002, Armenteros was honored by the Caribbean Cultural Center as one of the most important trumpet players in Cuban music and in celebration of his 85th birthday, he was given a Proclamation from the City of New York.

Lehman Center for the Performing Arts is on the campus of Lehman College/CUNY at 250 Bedford Park Boulevard West, Bronx, NY 10468. Tickets for Viva Cuba! SEPTETO NACIONAL DE CUBA IGNACIO PIÑEIRO and ORQUESTA BROADWAY, on Saturday, January 16th, 2016 are $60, $55, and $45, and can be purchased by calling the Lehman Center box office at 718-960-8833 (Monday through Friday, 10am-5pm, and beginning at 12 noon on the day of the concert), or through online access at www.LehmanCenter.org. Lehman Center is accessible by #4 or D train to Bedford Park Blvd. and is off the Saw Mill River Parkway and the Major Deegan Expressway. Low cost on-site parking available for $5.

SEPTETO NACIONAL DE CUBA was founded in 1927 by the wildly prolific Cuban bassist and composer IGNACIO PIÑEIRO MARTÍNEZ (1888-1969), who was known as «El Poeta del Son» («The Poet of Son»). Since then, the group has seen an array of Cuban musical superstars pass through its ranks, including Abelardo Barroso, Miguelito Valdés, Bienvenido Granda and Carlos Embale. Today, Eugenio «Raspa» Rodríguez and Francisco «El Matador» Oropesa carry Piñeiro’s musical torch as leaders of the group, keeping the original son and rumba sound, while also incorporating elements of contemporary harmonization, wider rhythmic concepts, and an exceptional repertoire that includes the most important Cuban hits with many of them written by Piñeiro himself. Cuban son combines elements of Spanish music with African rhythms and percussion. It gained immense popularity around the turn of the 20th century, continuing through the 1940s. The history of the genre is closely tied to Piñeiro, whose band was originally called Sexteto National. Piñeiro wrote hundreds of sones for the sextet, which soon became a septet with the addition of cornet player Lazaro Herrera. Piñeiro’s innovation was to add trumpet to the guitars, percussion and voices of previous son groups and to feature songs with ever-changing countermelody. After performing throughout Havana, Septeto Nacional made its first recording in New York in 1927 and became an international phenomenon. In 1929, the group received the Gold Medal from the Ibero-American Fair in Seville, Spain and was named Ambassador of Cuban Folklore in Europe. When George Gershwin traveled to Cuba in 1932 and heard the music of Septeto Nacional, he befriended Piñeiro, whose song «Echale Salsita» («Put a Little Sauce On It») can be heard as an influence in Gershwin’s Cuban Overture. In the 1930s, Piñeiro wrote many songs that have become Latin classics, including «Esas no Son Cubanas» and «Suavecito», which with their unique poetic lyrics and distinctive musical style laid a foundation for the music now known as salsa.

Today, Septeto Nacional is recognized as having some of Cuba’s finest instrumentalists and soneros, is hailed as Patrimonio Nacional de la Cultra Cubana (National Treasure of Cuban Culture) and in 2004 their album Poetas del Son received a Traditional Tropical Music Grammy nomination. The album ¡Sin Rumba No Hay Son! was released in 2009 and in 2012 they received a Latin Grammy award nomination for La Habana Tiene su Son, which commemorated the group’s 85th anniversary. In 2013, the Council of the City of New York honored Septeto Nacional de Cuba Ignacio Piñeiro with a proclamation in recognition of their extraordinary musical achievements and their album El Final no Ilegará was released in 2014. Septeto Nacional’s latest recording El Mas Grande y Universal is due to be released in early 2016.

ORQUESTA BROADWAY is a Cuban charanga style band that was founded in New York City in 1962 by flautist Eddy Zervigón and his brothers Rudy (violin) and Kelvin (piano) along with their neighbor Roberto Torres as their vocalist. Eddy was born in 1940 in Güines, Cuba and originally played the piccolo before switching to the 5-key wooden ‘French flute’ in 1955. He chose the wood flute because in charanga, the flautist must «improvise at all times» and at the higher register on a metal flute, you cannot create as many sounds. Eddy played in several bands in Cuba with his twin brother Rudy before moving to Miami in April of 1962 for four months with his band Ritmo De Estrellas. He then relocated to West 135th Street in Manhattan where he worked with Johnny Pacheco, Arsenio Rodríguez, Joe Valle, Lou Pérez, Alfredito Valdés and Pupi Legarreta and his Charanga and others before forming his own band, Orquesta Broadway, which debuted in October 1963 at NYC’s Palladium concert hall. Charanga is an instrumental format of Cuban origin developed at the end of the 19th century consisting of flute, violins, bass and a rhythm section composed of tumbadora, timbale, güiro and singers.

Orquesta Broadway’s first album Dengue was released in 1964 and contained the cha cha hit «Como Camina Maria». Their next four releases, which included Arrímate Pa’ Acá (1965) and Tiqui, Tiqui (1966) solidified their popularity as one of New York’s top bands. 1972’s album Cómo Me Gusta! Contained the hit «Pa’ Africa» which inspired Orquesta Broadway to perform in Côte d’Ivoire, Senegal and Europe the following year. Between 1975 and 1981, they released four more albums, and one of them Pasaporte (1976) was so popular, they became NYC’s busiest band, playing an average of 15 dances a week. The band continues to release albums on a regular basis and their La Charanga Que Manda/40 Aniversario was nominated for the 2003 Latin Grammy Award. In February, 2013, Orquesta Broadway added to their long list of accolades by wining the Congo de Oro for best orchestra at the International Carnival in Barranquilla, Columbia. Now, more than fifty years after its foundation and despite changing music styles, the always-in-demand Orquesta Broadway continues to enjoy an enviable position at the forefront of Afro-Cuban and Latin music in the country.

Publicado por Jazz Corner
También podría gustarte