Comienza la «Ghetto Biennale» 2015

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La 4ème Ghetto Biennale 2015 démarre le 14 Décembre avec une semaine de performances, projections et ateliers, l’exposition éphémère ouvre le 18 Décembre et dure jusqu’au 21 Décembre. Un congrès des participants à la Biennale se tiendra aussi le 20 décembre

Après la révolution Haïtienne, les paysans issus du régime esclavagiste ont eu trois outils pour asseoir leur position ‘anti-plantation’– la langue Créole, le système du Lakou et leur système de croyances et de pratiques rituelles du Vodou, un triumvirat de résistance linguistique, culturelle et territoriale.

Laurent Dubois, dansson ouvrage ‘Haïti : The Aftershocks of History’note que, ‘grâce à un solide éventail largement partagé de différentes formes culturelles- comme la langue Créole, la religion Vodou, et un système innovant de distribution et de gestion des terres….-s’est construit une société capable de résister à toute forme de soumission qui aurait pu rappeler l’aire esclavagiste.’ Nous donnons la priorité aux projets qui incorporent le langage, le dialogue, l’espace, le symbolisme et les performances ou qui prennent en considération les luttes territoriales globales, les formes de refus linguistiques et de frictions, les formes d’obstructions et d’intransigeances rituelles et ésotériques.

Selon un communiqué, La Ghetto Biennale invite les artistes et curateurs à explorer les potentiels de ces outils radicaux que sont le Créole, le Vaudou et le Lakou et ce qu’ils ont à offrir au monde contemporain.

Elle aura une station de radio installée sur le site en collaboration avec la Clocktower Radio de Brooklyn, la production d’une nouvelle version Créole de la Bamba, la projection d’un opéra Polonais joué dans un lointain village Haïtien, la réalisation d’un jardin urbain à développement durable, un shaman de Mongolie qui va travailler avec un prêtre vaudou, un classique de Sun Ra interprété par un groupe rara Haïtien, des pratiques du folklore Américain et beaucoup d’autres projets prenant en compte les luttes territoriales, les formes de frictions linguistiques, et les formes ésotériques d’intransigeances.

La 4ème Ghetto Biennale 2015 démarre le 14 Décembre avec une semaine de performances, projections et ateliers, l’exposition éphémère ouvre le 18 Décembre et dure jusqu’au 21 Décembre.

Un congrès des participants à la Biennale se tiendra aussi le 20 décembre. Renseignements, formulaires et questions.

Publicado en Radio Metropole

4th GHETTO BEINNALE 2015

622, Blvd Jean-Jacques Dessalines, Port-au-Prince

SCHEDULE

Artists start arriving from 27th Nov 2015

Screenings and performances from 14th – 20th December, 2015

Ghetto Biennale exhibition 18th – 21st December, 2015

Ghetto Biennale Congress 20th December, 2015

ARTISTS

Go to artist list

CURATORIAL TEAM

Andre Eugene (HT)
Co-founder of Ghetto Biennale, Curator

Cat Barich (DE)
Curator (Travel logistics, visitor inquiries)

Claudel Casseus (HT)
Curator (Onsite management)

Evel Romain (HT)
Curator (transport and logistics)

Lazaros (US)
Curator (Image requests, website admin, press, film screening management)

Leah Gordonn (GB)
Co-founder of Ghetto Biennale, Curator

Liz Woodroffe (GB | BB)
Curator (Graphic Design, Social Media)

Maccha Kasparian (FR)
Curator (Site logistics)

Contact curatorial team

KREYÒL, VODOU and the LAKOU : Forms of Resistance

After the Haiti Revolution, the formerly enslaved peasants had three tools for their ‘counter-plantation’ position; the Kreyòl language, the Lakou system and the belief-system and ritual practices of Vodou, a triumvirate of linguistic, territorial and cultural resistance. Laurent Dubois, writing in ‘Haiti: The Aftershocks of History’, notes that, ‘thanks to a remarkably strong and widely shared set of cultural forms – the Kreyòl language, the Vodou religion, and innovative ways of managing land ownership…- they built a society able to resist all forms of subjection that recalled the days of slavery.’

The language of Kreyòl, which was born in the colonial plantations, began as a basic and rough method of linguistic communication between the culturally and geographically diverse populations of the colony. After the slaves revolt Kreyòl became a language of resistance and retreat from the metropolitan state, which continued to use French as the lingua franca of power and capital in Haiti.

Vodou is a creolised religion forged by African slaves and their descendants which is comprised of elements from a wide range of diverse religious practices including many African traditions from the Fon, Dahomean, Kongo, Yoruba, and other African ethnic groups; Christianity and of the indigenous Taino Indians who were the original inhabitants of the region. As Dubois comments, ‘As they suffered together through the trauma of plantation life, Africans and creoles developed their own rituals of healing, mourning and worship.’

The Lakou is a sub-altern land management system in the rural provinces of Haiti which refers to clusters of houses around a yard which house extended and multi-generational families, forms of land management, ownership, co-operative labour and trade practices which attempted to resist the return to the plantations. As Dubois wrote, ‘In order to preserve that control, the Lakou system established its own set of customs to regulate land ownership and land transfers. The state had no part in these transactions, which were overseen entirely by community and family institutions.’

Vodou is a contested theme in studies of Caribbean and Haitian art. Current discourse interrogates both auto-exoticism by Haitians, and the ‘othering’ of outsiders. Important concerns include the appropriation of the impoverished peasant or ghetto culture as an essentially neo-colonialist strategy, and the precarious position of Haitian art in general, trapped as it is between the historically marketable ‘naïf’ or ‘primitive’ Vodou-celebrating tendency, and a contemporary desire to take its place on the stage of the international global art world.

Publicado en Ghetto Biennale

 

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